28 Marzec imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
*** POLECAMY ***




Remont w praktyce: malowanie


Autor : Patryk Prażuch

CZYTAJ WIĘCEJ


STRONA GŁÓWNA
O MNIE
PUBLIKACJE
KONSPEKTY
ARTYKUŁY PLASTYCZNE
GRY I ZABAWY EDUKACYJNE
GRY I ZABAWY RUCHOWE
PEDAGOGIKA SPECJALNA
KSIĘGARNIA EDUKACYJNA
Projekty domów
REWALIDACJA
LOGOPEDIA
REWALIDACJA-KSIĄŻKI
KARTA NAUCZYCIELA
KWALIFIACJE NAUCZYCIELI
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY
DLA NAUCZYCIELI
AWANS ZAWODOWY
POMOC MATERIALNA DLA UCZNIÓW
RELIGIA
GALERIE ZDJĘĆ
KSIĘGA GOŚCI
FORUM DYSKUSYJNE
SPONSORZY
KONTAKT





METODY I TECHNIKI BADAŃ PEDAGOGICZNYCH



Google
PROJEKTY DOMÓW


Jak napisać, przepisać
i z sukcesem obronić
pracę dyplomową?



TOP SECRET











Metody oparte o kontakt z ciałem

Wszelkie doznania związane z odczuwaniem dotyku, ruchu, pojawiają sięnajwcześniej w życiu człowieka. Dlatego te doznania są człowiekowi najbardzije znane, zaspokajają potrzeby poczucia bezpieczeństwa. Pozwalają na zdobywanie informacji na temat swojego ciała, wyodrębnienie go z otoczenia, a co za tym idzie ułatwiają rozwój poznawczy.

Do metod opartych głównie o kontakt z ciałem zaliczyćmożna m.in.:
1. Zabawy paluszkowe.
2. Baraszkowanie.
3. Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja (opracowany przez M. i CH. Knillów).
4. Program dotyk i komunikacja ( opracowany przez CH. Knilla).
5. MetodęRuchu rozwijającego (opracowaną przez W. Sherborne).
Podstawową zaletą opisanych metod jest ich naturalność i prostota. Wszystkie odwołują się do znanych z dzieciństwa zabaw i form kontaktu z małymi dziećmi.

Zabawy paluszkowe
Znane z dzieciństwa zabawy np. 'Sroczka kaszke warzyła', 'Pisze pani na maszynie', 'Idzie rak nieborak' itp. posiadają bardzo dużą wartość dla rozwoju każdego człowieka. Przez dostarczanie dziecku doznań dotykowych poznaje ono swoje ciało, odczuwa swoją odrębność, nawiązuje niewartościujące kontakty z drugim człowiekiem. Zabawy te zapewniają poczucie pewności i bezpieczeństwa, gdyż dziecko znając te zabawy potrafi przewidzieć rozwój zdarzeń.

Baraszkowanie
Poprzez podrzucanie dziecka, siłowanie siez nim, huśtani go, turlanie itp. Można intensywnie stymulować zmysły, kładąc tym samym podwaliny pod wykształcenie się śchematu ciała. Dziecko w ten sposób uczy się teżwchodząc w kontakty z innymi ludźmi. Bardzo ważna dla rozwoju dziecka jest również swoboda, radosna atmosfera, która towarzyszy baraszkowaniu.

Literatura zalecana
Olechowicz H. 'U źródeł rozwoju dziecka'



KSIĘGARNIA EDUKACYJNA - POLECAM


Copyright©2005-2019 www.oligofrenopedagogika.pl
Aktualizacja 2019